یزدفردا :کارشناس مادر و کودک مرکز بهداشت استان یزد اظهارداشت: احتمال ابتلا به سرطان پستان و تخمدان در زنان شيرده بسيار كمتر اس و از طرف دیگر  مادر به دليل تماس مكرر كودك با بدنش در جريان شيردهي وضع روحي و عاطفي بهتري خواهد داشت.

گیتی قوچانی  در خصوص مزاياي شیردهی برای مادر دارد اظهارداشت: به تعویق انداختن عادت ماهيانه مادر و امكان تخمک گذاري مادر،  جمع شدن و برگشت رحم سريعتر آن و همچنین کاهش سریع تر وزن اضافي مادر از دیگر فواید شیردهی برای مادر اسات.

قوچانی یادآورشد: احتمال ابتلا به سرطان پستان و تخمدان در زنان شيرده بسيار كمتر اس و از طرف دیگر  مادر به دليل تماس مكرر كودك با بدنش در جريان شيردهي وضع روحي و عاطفي بهتري خواهد داشت .‏

وی ضمن اشاره به مزاياي اقتصادي - اجتماعي شير مادر  افزود:  شيرمادر ارزانتر است  و همچنین
كودكاني كه با شير مادر تغذيه مي شوند كمتر بيمار مي شوند و هزينه درمان آنها كمتر است .

این کارشناس گفت: علاوه بر كمك به رشد و تكامل مناسب ، از خروج مقادير هنگفتي ارز به خارج از كشور براي ورود شير خشك جلوگيري مي كند . و در نهایت  تغذيه با شير مادر به تنهايي همه امكانات را با روشي اقتصادي و آسان ميسر مي كند .

وی تاکید کرد: بهترین راه تغذیه کودک از بدو تولد تا سن 6 ماهگی تغذیه انحصاری با شیر مادر است . تغذیه انحصاری به مفهوم تغذيه شير خوار فقط با شیر مادر بدون مصرف هرنوع ماده غذائی ديگر حتي آب (بجز ویتامینها ویا داروها در صورت نیاز ) مي باشد.
این کارشناس افزود: پس از اين مدت بايد تغذيه شير خوار با غذاهاي كمكي آغاز گردد در حالي كه تغذيه باشير مادر تا پايان 2 سالگي ادامه مي يابد.      وی توصیه کرد: مادرانی كه می خواهند شیردادن فرزندان خود را تمام كنند لازم است 2 سال تمام آنها را شیردهند و در این مدت بر پدران است كه خوراك وپوشاك مادران شیرده را به اندازه متعارف فراهم نمایند و بیشتر از توان برآنها تكلیفی نشود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا